pátek 11. května 2007

Stockholm - den první

Ráno vyrážíme po desátý autobusem 23 a pak busem 2 na letiště. Tam přijíždíme v jedenáct a máme přes dvě hodiny času (letí nám to v 13:10). Doufáme, že s letenkama to bude v poho, protože letenky jsme platili přes inet a k naší rezervaci máme pouze kód. Ale vše je v pohodě a dostáváme letenky. Pak jdeme k odbavení a tam to začíná – nesmí se vozit v příručním zavazadle žádná tekutina, pasta … No a my sebou samozřejmě máme šampon a Ramu na chleba. Takže to musíme vyndat a necháváme to tam :-( Pastu a Jirkův malej šampon nám nechali. Let je probíhá normálně a kousek za Tallinnem je vidět pobřeží a moře. Za třičtvrtě hodinky přilítáme ke Švédsku a fotíme z okénka pobřeží. Z letadla vystupujem zadem rovnou do letištního autobusu, kterej nás veze k hale. V letištní hale se pak na informacích snažíme koupit „Travel Card“ – třídenní kartu na hromadnou dopravu ve Stockholmu. Mezitím co se ptám u okénka se s Jirkou dá do řeči nějakej chlápek a že jestli sháníme „Travel Card“, že mu ji dá, že právě odlétá. Mě z informací posílaj do hlavní haly „Sky City“, tam že je prodávaj. Ten chlápek od Jirky se pak na něco ještě zeptá u informací a dává mu svoji „Travel Card“ platnou do pondělí … paráda, takže jsme ušetřili 190 SEK (asi 570 CZK). Jdeme teda do „Sky City“ koupit už jen jednu „Travel Card“ (asi 5 minut chůze). Jenže v „Sky City“ nenacházíme žádnej stánek/prodejnu, kde bychom ji koupili a tak pokračujeme dál. V jednom stánku s novinama vidím cedulku „SL“, což je hromadná doprava, a ptám se jestli mi ji prodaj. Takže prodaj, ale ve „Sky City“ ve stejným stánku – jdeme zpátky no a tam už jsem úspěšnej, mám ji. Pak jdeme ven před halu hledat autobus. Zastávka (č. 15, směr Mårsta) toho našeho busu je hned před náma a zjišťujeme, že to jede asi za 10 minutek. Do autobusu se nastupuje předníma dveřma a „Travel Card“ se ukazuje řidičoj. Jedeme asi 15 minutek do Mårsta na vlakový nádraží, odtud dál jedeme příměstským vlakem směr Stockholm. Po asi 45 minutách vystupujeme za centrem Stockholmu v Årstabergu a odtud jdeme podle mapy pěšky k hotelu Västberga. Ten v pohodě nacházíme a i na recepci je vše v pohodě. Máme potvrzení o zaplacení a dostáváme klíče od pokoje. Pokoj je příjemnej, dvě postele, stůl, televize, radiobudík a sprcha se záchodem. No a teď se trošku najíme a vyrážíme do centra.

A tak jsme po pátý hodině vyrazili zkratkou k zastávce vlaku, kde jsme předtím vystoupili, protože tam odtud jezděj i autobusy a hlavně tramvaj … no tramvaj … hoodě moderní tramvaj … kam se hrabou tramvaje v Liberci. Jedeme 4 zastávky a vystupujeme u haly Globen – jedna z nejmodernějších hal v Evropě a jdeme se k ní podívat a fotit. Oproti Tallinnu už ve Stockholmu všechno kvete. V okolí haly je postaveno všechno nově … velký baráky s obchodama, kancelářema, bytama. Po obhlídce haly a nákupního centra jdeme zpět na zastávku, ale ne na tramvaj, ale na metro, protože zastávka Globen je přestupní. Metrem jedeme (no to metro je taky oproti pražskýmu hodně moderní) asi čtyři zastávky směrem do centra do zastávky Slussen na ostrově Södermalm. Chvíli chodíme a nacházíme krásnou vyhlídku na centrum - Katarina lift - přes třicet metrů vysokej výtah s vyhlídkou, ale na vyhlídku se dostat i po mostku. Po focení jdeme víc od nábřeží a hledáme nějakou restauraci, kde bychom se najedli za rozumnou cenu. Asi po 10 minutách a pár projitejch vyvěšenejch menu u restarací (šílený ceny, který nejdou pod 500 CZK za jedno jídlo) nacházíme pizzerii, sice s jen pár místama na sezení, ale s velkým výběrem a rozumnýma cenama. Oba si dáváme Lasagne a Fantu k pití (celkem za 157 SEK = 471 CZK). Při objednávání se šéf zkouší domluvit různýma jazykama (rusky, německy a pak ani nevím jak a schválně vynechává angličtinu), říkám mu, že jsme z Čech, což ví kde je, ale neumí Česky, takže zůstáváme u angličtiny. Po jídle jdeme na metro a jedeme na další ostrov – Gamla Stan – staré město. Vlastně okolo Stockholmu je plno ostrovů a ostrůvků, protože leží na ústí jezera do moře a proto se mu i říká Benátky severu. Starý město si celý projdeme, vyfotíme kostely, muzea, nábřeží a uličky a pak jedeme metrem a tramvají zpátky do hotelu. Na ten se dostáváme po desátý hodině … teď je půlnoc a já končím s psaním a jdeme spát, zejtra před sebou máme dlouhej den.